Fredan i London

Okej. Fredagen då. Det här var kanske bästa dagen på hela helgen. Let me tell you why.

Vi hade tidig väckning för vi skulle med en chartad buss till Warner bros studios på Harry Potter-tour klockan åtta. Spännande!!! Vi åt en snabb frukost på rummet (vi hade handlat bananer och yoghurt dagen innan) och gick ut.

17430677 10154618500804107 717854592 o

I bussen visade dom första filmen som tidsfördriv och det blev snabbt tydligt att jag och Mia-Irene inte hörde till dom mest hardcore fansen där. De här två tjejerna, med skolhemsrosetter i håret, satt och sa med i typ alla repliker, gav små  "did you know.."-typ av kommentarer och skrattade ashögt åt alla cheesy skämt. Ganska tröttsamt efter sisådär två minuter, men lite sött också. Samma tjejer började senare gråta när dom såg Hogwarts-tåget. Fans alltså <3333

17379740 10154620611744107 589450675 o

Väl framme fick vi köa och vänta rätt länge. Om jag på en dålig dag skulle sammanfatta vad vi gjorde i Lonson skulle jag säga "satt trångt och stod i kö". Men så är det ju när man delar intresse med cirka hela världen.I alla fall drack vi en kaffe och pejlade läget i the giftshop i nån halvtimme innan vår rundtur började.

17409789 10154618500824107 815298308 n

Tydligen var min grej denna dag att smygfota Harry Potter-fans. Ville få en bättre bild av denna lilla pojke som var typ det sötaste jag sett. Han var kanske fem (osäker, kan aldrig gissa barns åldrar) och klädd precis som Harry Potter, men mantel och glasögon och ärr och allt och tydligen hette han också Harry!? Vet inte om jag tycker nån gräns passerats av föräldrarna där, men okej, Harry är ju också ett relativt vanligt namn, det hade ju varit värre om dom döpt honom till Draco. Eller Hagrid.

17431482 10154618500924107 545331267 o

Jag kunde lätt visa typ 200 foton härifrån, för jag fotade jääni tills akku tog slut, men det kanske inte är så roligt att se och läsa om. Jag tyckte i alla fall det var ganska mäktigt att se orginalsaker från filmerna och se hur vissa saker blivit gjorda och så. Drack även en butterbeer (så klart) men den var så där. Första klunken var jättegod, andra sådär och tredje vämjelig. Är man fan tycker jag ändå man ska ta sig dit om man har möjlighet. Det är dyrt och massor av folk och förstås jättekommersiellt, men vad fan. Det är ju också Harry Potter liksom!

17408554 10154618500899107 3079416 o

Det var uträknat att vi skull ha tre timmar på oss att gå igenom touren, men alltså, vi var klara på en och en halv kanske. Och då var vi ganska långsamma och storögda. Resten av tiden shoppade vi loss i the gift shop (ska visa vad sen) och åt lunch på caféet där. Vid halv två gick bussen tillbaka och vi såg andra delen av filmen.

17430815 10154618500909107 1795328077 o

Sen hängde vi på hotellet ett par timmar. Duschade, tog det lugnt och drack ett par proseccoglas igen. Vi ville vara mera utvilade inför andra delen av pjäsen på kvällen så vi försökte chilla så mycket det gick.

17408309 10154618500914107 544487143 o

Vi åkte in till stan lite i förväg (alltså allt är ju stan, men närmare teatern i alla fall) och gick och strosade i Chinatown och Covent Garden. Efter en stund och ganska många grönklädda människor insåg vi att det var St Patricks Day, den otroligt onödiga högtid. Som fine, om du verkligen firar att St Patrick kastade ormarna av Irland eller vad det nu var, men jag har svårt för alla de här högtiderna som blivit stundetjippon med löjlig klädsel och asfylla. Men okej, var och en med sitt, även jag har stått där med en sån där grön Guinness-hatt på huvudet och shottat.

17439436 10154620611724107 268312006 n

Vi var ju istället otroligt fancyiga och drack Bellinis på teatern istället. För det är ju bättre...? Okej, teatern nu då. Vad tyckte jag? Både ja och nej alltså. Och okej VARNING FÖR SPOILERS NU DÅ.

>>>>Första kvällen var jag så otroligt trött att det blev svårt att hänga med och jag tyckte även det gick lite fort och kändes lite mycket show och lite lite innehåll. Det kan vara bra att fråga nån som inte fick kämpa för att hålla sig vaken though. Andra kvällen tyckte jag var mycket bättre och jag blev flera gånger sjukt imponerad av hur de hade löst all magi och sånt på scen. Överlag var scenografin bra. Jag tycker storyn håller och utvecklingen av karaktärerna från böckerna känns trovärdig. Tycker också att det var skönt på ett sätt att Harry & co tvingades se till sina egna fördomar och sin egen elitism. Jag hade däremot svårt för att Ron bara fick rollen som comic relief i hela pjäsen och jag tyckte Scorpius kändes överspelad på scen att times. Och så hade jag gärna hört liksom, filmmusiken i pjäsen också, men jag antar att det handlar om copyrights och så, men tja. Man har ju vant sig vid Hedwig's Theme alltså. Och jag förhåller mig lite tveksam till Delphi, hon känns lite platt som karaktär och lite otrovärdig men okej, okej. Tycker också att det blev lite svårt att hänga med i alla tidsresor och vem som var hur när, men igen jag höll på att somna hela första kvällen. Ni som har läst manuset och sett pjäsen, kommentera gärna med vad ni tyckte!!! All in all var det ändå en bra upplevelse! <<<<

17431452 10154618500894107 1787953175 o

Efter pjäsen tog vi tunnelbanan (och inte en flygande bil men tog inga fler foton) tillbaka till hotellet, uppfyllda av all things Harry Potter vi hade upplevt den dagen. Vi åt en falafelrulle igen, zappade mellan alla brittiska kanaler på teven och somnade nöjda och belåtna. Imorgon - lördan!