TBT - Turd Floor on tour

För snart två år sen bodde jag på Turd Floor med Nikko (Ellu hade inte flyttat in än). Turd Floor är alltså inte ett kollektiv, utan det hände sig så att Nikko flyttade in i lägenheten vägg i vägg med min. Det här var på tredje våningen. Third floor, kiss-och-bajs humor, ordvitser och så blev det Turd Floor.

Den här formen är det perfekta kompisboendet förresten!!!! Skulle aldrig orka bo i kollektiv, men jätteroligt att bo så nära och kunna tassa över i stickasockor och pyjamas mitt i natten om man så vill. Och det ville jag ibland. Jag och Nikko hängde dagligen hela tiden. Och våra gemensamma vänner kom ofta till oss, eftersom vi bodde väldigt centralt beläget och tja, man fick två till priset av en på Turd Floor så att säga. Sen när Ellu flyttade in på samma våning tog vi ju mer eller mindre över hela våningen.

I alla fall, på våren 2015 bestämde jag och Nikko att vi skulle åka på en liten resa. Stockholm, mammas (det vill säga Helsingborg med omnejd), en kort visit till Malmö och slutligen Köpenhamn. Vi hade jätteroligt och vi gjorde en massa olika saker. Fattar inte hur vi hann med allt. Igår gick vi igenom bilder Nikko tog under den resan och här är ett urval. Det är mest bilder på mig, hehe.

NM 110117 DSC2633

Natten innan vi skulle åka hade jag inte sovit många timmar, eftersom jag hade packat och stressat istället. Sen jobbade jag och direkt efter jobbet satte vi oss på tåget ner till Åbo där vi tog färjan över till Stockholm.

NM 110117 DSC2644

Vi sov inte många timmar natten på färjan heller, eftersom vi bestämde oss för att dricka sprit istället.

NM 110117 DSC2669

Dålig idé eftersom vi kom i hamn typ sju på morgon i Stockholm och skulle hänga där hela dan. Jag var _astrött_. Och bakfull. Minns bara hur hela marken gungade under mig när vi gick omkring. Men ändå hann vi med jävligt mycket på den dan.

NM 110117 DSC2709

Vi år frukost på Söder nånstans, gick på Fotografiska, gick på Ann-sofi Backs utställning på Kulturhuset, såg Beatrice Eli på Bengans (men bara ett par låtar, sen höll jag på att svimma i folkhavet och fick tränga mig ut medan kallsvetten rann ner för ryggen), hängde under körsbärsblomstren i Kungsträdgården, åt sushi och shoppade skor åt Nikko.

NM 110117 DSC2774

Och så hängde vi med Nikkos kompis Matti också. Här börjar jag bli riktigt gnällig pga tröttman, det är alltså inte Matti jag är sur på :DDD. Senare på kvällen åkte vi ut till Orminge och min kompis Rosies lägenhet som vi fick sova i. Jag somnade runt åtta på kvällen och Nikko gick ut och drack öl med Carro. Där har ni skillnaden mellan en 27- och en 22-åring, hehe.

NM 110117 DSC3050

Dagen efter tog vi bussen ner till mammas. Nikko är ju mammas stora favorit, så hon hade ju ordnat med program åt oss typ varje dag. En dag åkte vi in till Helsingborg och gick där och shoppade och åt picknick i hamnen. Och jag matchade med Pär på Tinder, sicken tur! Kan för övrigt berätta att jag tindrade jääni hela resan. Hann knappt komma till en ny stad före jag satt och svajpade. Men det var bara Pär som fastnade <3 Den här resan kan alltså ses som starten på mitt liv som ni känner det idag. En annan dag åkte vi till Kullaberg och Mölle. Förutom helt kickass fina vyer och shit så hade de ett akvarium inne på nåt litet museum på Kullaberg med sjöstjärnor och sånt som man fick klappa.

NM 110117 DSC2834

Och så vandrade vi till Nimis. Nimis är (eller var för det brann väl upp här nu nyligen) ett stort... öh, konstverk av Lars Vilks som ligger vid havet. För att komma dit måste man gå igenom "lite" bokskog. Vägen är inte utmärkt mer än med röda N målade på träden. Att gå dit gick bra...

NM 110117 DSC2861

... och det var helt klart värt det! Nimis är en stor borg eller vad man nu ska kalla det, uppbyggt av träved. Vilks utropade det väl nån gång till en självständig stat, men tja.

NM 110117 DSC2869

Det är så mystiskt att vara där, en massa gångar och trappor och tinnar och torn man kan klättra i. Och allt ser ut som en stor jävla rishög. Om ni zoomar in mitt ansikte på den här bilden kan ni ju se hur friluftig jag är, hehe.

NM 110117 DSC2897

Jag och babysyrran. Sen skulle vi ju gå tillbaka och det är till dags dato det värsta jag varit med om. Så satans brant och jobbigt att komma upp därifrån, för bokskogarna går ju som stora åsar, så det var fan uppförsbacke i flera kilometer. Trodde inte jag skulle klara det till sist, grät nästan i slutet, men det gick.

NM 110117 DSC2954

Och så här glad var jag efteråt när Nikko tyckte det var lämpligt att fota mig.

Dagen efter åkte vi till Malmö, men där blev inga bilder tagna. Vi satt mest och drack öl på Möllan med olika kompisar. Åt världens bästa asiatiska veganbuffet på Vegegården (tips tips) och fyndade Lotta-böcker på antikvariat.

NM 110117 DSC3098

Sen åkte vi till resans sista destination: Köpenhamn! Vad gjorde vi där? Tja, vi strosade runt i Christiania, gick på Ströget lite, gick på gaybar och dansade till åtta på morgonen och åkte på guidad båttur genom stan. Det här är också ett tips! Det kan kännas som en svettig turistgrej att göra, men det är faktiskt riktigt najs. Man får se alla "måsten" på typ en timme, och det är ju alltid kul att åka båt. Ta den billigare varianten, du får precis samma upplevelse, bara lite skrotigare båt.

NM 110117 DSC3155

Och så kom mamma och Nora över sista dan och så fikade vi med dom. Här har jag säkert just berättat nåt åt mamma som hon är bestört över.

Sen flög vi hem och sen umgicks vi inte på flera dagar, jag och Nikko, vi var så trötta på varann. Men det var kanske den roligaste resan jag nånsin gjort. Vi hann med allt jag gillar att göra när jag reser: museum, strosa och fika på stan, se bra natur och hänga med vänner och dricka öl. Vi bodde ju uteslutande hos vänner och det är väl mitt sista tips. Skaffa vänner som är mera viidfäälo (kommer ej på högsvenska ordet) än dig, så du har soffor du kan sova på när du vill åka bort lite.

Mera bilder från vår resa hittar ni på Instagram under hashtaggen vi skapade för vår resa: #turdfloorontour